Selasa, 14 Oktober 2014

IKAN KELAH- lubuk Meruh, Merapoh
Pengalaman ku...
Raja ikan air tawar...Ikan Kelah yang paling berkualiti  sekali ialah yang hidup dalam sungai Tanum di kampung Merapoh, kampung kelahiranku. masa aku budak-budak dulu selalula pergi menyelam kelah ni..Masa itu mana la aku tau kelah jadi raja ikan.. cari kelah hanya untuk lepas sekali makan je,,dah habis lauk esok pergi cari lagi..
Aku dah mula makan kelah ni sejak kecil lagi awal 70an dulu...tak silap masa darjah tiga dah mula masuk hutan sungai tanum cari kelah ..jalan kaki hampir tujuh lapan jam..samapi ke lubuk Meruh sungai tanum (tempat kelah paling banyak), sais kelah masa itu lapan kilo ke atas..Aku hanya mampu bawa balik tiga  atau empat ekor aja..itu pun dah siap belah buat pekasam, masuk dalam tin dukung atas belakang..mendukung tin berisi ikan kelah ni orang merapoh panggil "ambung"
Zaman aku dulu harga kelah ni tak lah  mahal sangat.. lagi pun banyak yang tak tahu sedapnya daging ikan keah tu..hanya aku je yang tau..tak terkata..sebab ikan lain buan pilihan utama masa tu...bila ayah tanya nak ke mana...nak pergi cari kelah..dengan pak cuu Bakar..  
Banyak sungai lain di Malaysia ni ada kelah...tapi rasa nya tak tahulaa...jika dibanding dengan Kelah Merapoh...Malas cakap llla bukan nak bangga..Kampung Merapoh tu letaknya dikaki Gunung Tahan, kawasan air dan hutan yang original.
Pekasan kelah..kalau digoreng kemudian dimakan dengan nasi pulut.. paling sedap..tak pecaya cubala..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan